-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49544 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در قرآن و سنّت، دليلي قطعي بر امامت ائمه((عليهما السلام)) وجود دارد؟
قطعي ترين دليل بر وجود امامت ائمه((عليهم السلام)) فرمايشات نبي اكرم((صلي الله عليه وآله))در اين مورد و همچنين نصب آنها از ناحيه خداوند. زيرا خداوند خطاب به پيامبرش مي فرمايد: «لو تقول علينا بعض الا قاويل لاخذنا منه باليمين ثم لقطعنا منه الوتين فما منكم من احد عنه حاجزين; اگر او پاره اي گفته ها بر ما بسته بود(يعني آنچه را كه ما نگفته بوديم به ما نسبت مي داد)، دست راستش را سخت مي گرفتيم، سپس رگ قلبش را پاره مي كرديم و هيچ يك از شما مانع عذاب او نمي شد».
پس آنچه رسول اكرم((صلي الله عليه وآله)) مي گويد، دقيقاً هماني است كه از ناحيه خداوند مأمور ابلاغ آن مي باشد و البته رسول گرامي، جز وحي چيزي نمي گويد(ما ينطق عن الهوي).
آياتي كه در قرآن كريم بر امامت ائمه((عليهم السلام)) دلالت دارد عبارتند از:
1. آيه تطهير: «انما يريدالله ليذهب عنكم الرجز اهل البيت و تطهير كم تطهيراً...». اهل سنّت در تفاسير و نيز كتابهاي روايي خود، معتقدند اين آيه در شأن اهل بيت رسول اكرم يعني حضرت علي((عليه السلام)) و فاطمه((عليها السلام)) و حسن((عليه السلام)) و حسين((عليه السلام))نازل شده است.
2. آيه مباهله: «تعالوا ندع انبائنا و ابنائكم و نساءكم و...(1)» اين آيه برين تن اهل كسأ دلالت دارد و حديث معروف كسا مؤيد آن است.
3. آيه زكوة: «انما و ليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة ديوتون الزكوة و هم راكعون»

ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره آل عمران، آيه 61.
(2)2 - سوره مائده، آيه 55.

ـ7ـ
4. آيه مودت: «اقل لااسألكم عليه اجراً الاّ المودة في القربي...(1)».
از اين مقدّمه نتيجه مي گيريم كه «وصايت» مسئله اي بود كه رسول اكرم((صلي الله عليه وآله)) از ناحيه خداوند مأمور به ابلاغ و بيان آن بودند و طبق احاديثي كه در كتاب هاي اهل سنّت شيعيان نقل شده، رسول اكرم((صلي الله عليه وآله)) نام ائمه و عدد آنها را بارها بيان فرموده بودند. براي نمونه دو حديث ذكر مي شود:
1. روي مسلم عن جابربن سمره انّه سمع النبي((صلي الله عليه وآله)) يقول: لايزال الدين قائما حتّي تقوم الساعه اويكون عليكم اثناعشر خليفه كلهم من قريش(2); مسلم از جابر بن سمره نقل كرده است كه او از رسول خدا شنيد كه مي گفت: دين خداوند پا برجاست تا روز قيامت تا اينكه دوازده جانشين و خليفه بر آنها حاكم باشد كه همه آنها از قريش مي باشد.
2. جويني از عبدالله بن عبّاس نقل كرده كه ابن عبّاس نقل مي كند:
قال رسول الله((صلي الله عليه وآله)): انا سيدالنيّن و علي بن ابي طالب سيد الوصيين، و ان اوصيايي بعدي اثناعشر اولهم علي بن ابي طالب و آخرهم المهدي; رسول الله((صلي الله عليه وآله))فرمودند: من سرور و آقاي انبياء هستم و علي سرور و سيد اوصياست و به درستي كه اوصياي من، بعد از من، دوازده نفرند كه اوّلين آنها علي بن ابي طالب((عليه السلام)) و آخرين آنها مهدي(عج)است(3).

( بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره شوري، آيه 23.
2 - صحيح مسلم، ج 3، ص 453 و سنداحمد، ج 5، ص 86.
3 - براي اطّلاع بيشتر: ر.ك: مصلح سماوي، شيخ مهدي، امامت در پرتو كتاب و سنّت، چاپ آستان قدس; و نيز: حسكاني، حافظ، شواهدالتنزيل.

ـ8ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.